​Oltás okozta bőrtünet: csak néhány esetben kell orvosi segítség

2021. május 9., vasárnap




Covid-karnak vagy Moderna-karnak is hívják!

A bőr ablakot nyit a testünkben zajló folyamatokra, vallják a bőrgyógyászok, nem különösebben meglepő tehát, hogy az oltás utáni bőrreakciók túlnyomó többségében sincsen semmi aggasztó. Oltás után az immunrendszer aktivizálódik, felkészül arra, hogy felismerje, majd semlegesítse a betolakodót. Az immunválasz, illetve az annak kapcsán létrejövő gyulladás bőrtüneteket is okozhat, lépni ugyanakkor csak akkor fontos ezekkel kapcsolatosan, ha a beadás ideje és ezek megjelenése közt nem telt el négy óra – írja a MedicalXpress.

A szakértők szerint a ritka, de nagyon súlyos állapot kialakulásához vezető allergiás reakciónak lehet ugyanis bőrtünet a kezdő jele: akkor keressünk azonnal orvosi segítséget, ha az oltás felvételét követő négy órában duzzanatot vagy csalánkiütéseket fedezünk fel bőrünkön.

Az Amerikai Dermatológusok Akadémiája az oltással, illetve a koronavírus-fertőzéssel kapcsolatos bőrtüneteket is gyűjti:

2020 decembere es 2021 februárja közt mindössze 414 oltás beadása kapcsán kialakuló bőrtünetes jelentés érkezett hozzájuk.

A Pfizer és a Moderna oltását követően sokféle bőrtünet alakulhat ki a tapasztalatok alapján, ezek egy része nem sokkal az oltást követően jelenik meg, de vannak olyanok is, amelyek akár két héttel azt követően bukkannak csak fel.

Ritka típusú mellékhatás

Az mindenképp megállapítható Esther Freeman, a bostoni Massachusetts General Hospital bőrgyógyásza szerint, hogy ezek a tünetek nagyon ritkák, ráadásul a legtöbbjük kezelés nélkül is problémamentesen elmúlik. Akadnak ugyanakkor olyanok, akiknél szteroidos, antihisztaminos vagy egyéb, bőrgyógyász által meghatározott készítménnyel történő kezelésre van szükség megszüntetésük érdekében. Ezen túl fontos megemlíteni azt is, hogy azok közül, akik bőrtüneteket jelentettek, senkinél nem alakult ki allergiás reakció, illetve azoknak, akik az első adag felvételére így reagáltak, csak fele lett kiütéses a második dózis után újra.

A legtöbb esetben a beadás helyének környékén, nagy felületen elterjedő kiütésekről számoltak be: ennek már neve is van,

Moderna-karnak vagy Covid-karnak hívják,

mivel a jelzett esetek 94 százalékában a Moderna vakcinája okozta a jelenséget. Ezek a kiütések 3-4 nap alatt múlnak el, Freeman szerint duzzadtak, pirosak és fájdalmas érzetűek.

Lábujjtünet is jöhet

Kialakulhatnak még kiütések a beadás helyének környezetében kisebb területen, ezeket sokszor csalánkiütés és testszerte megjelenő kiütések követik. Ez is kellemetlen, de csak néhány napig tart. Ritkább mellékhatás a Covid-lábujj kialakulása: a lábujjak elszíneződnek, megdagadnak és irritált érzetűek lesznek.

Az amerikai bőrgyógyászok álláspontja szerint nincs olyan, koronavírus elleni oltással kapcsolatos bőrreakció, amely miatt érdemes lenne aggódni a fentiek figyelembe vételével: ha mégis zavaró bőrtünetünk alakulna ki, érdemes felvenni a kapcsolatot egy bőrgyógyásszal, aki segíthet annak enyhítésében.


Megtekintések száma: 2395





Szólj hozzá Te is a cikkhez

Ez is érdekelhet