Michelangelo egyik legnagyobb alkotása rejtett üzenetet hordozhat.
Michelangelo egyik legismertebb, és egyben legösszetettebb alkotása kétségkívül a híres Sixtus-kápolna mennyezet freskó. A Vatikánban található csodával kapcsolatban már számtalan legenda, és különféle összeesküvéselmélet született.
Most azonban egy kutatócsoport azt állítja, hogy létezhet egy rejtett dolog, egyfajta titkos üzenet, melyet a műalkotásban elrejtett.
Hogy ki? Valószínűleg az egykori készítő, maga Michelangelo.
Nemrégiben publikált egy új könyvet a témában egy olasz restaurátor, Silvio Goren, akinek rengeteg kérdés merült fel a freskóval kapcsolatban. Ő ugyanis azt állítja, hogy a freskóban egy titkos kódot rejthettek el.
Az közismert, hogy a különféle kultúrák művészi alkotásaiban igen gyakran elrejtettek valamit. Gyakran tudatosan történt el az alkotók által. Ezek rendszerint titkos kódot, vagy apró figyelmességek, de találkoztak már olyannal is a történelem folyamán, ami egy műbe rejtett arckép, vagy önvallomás volt.
Silvio Goren szerint ilyen titkos kódokat és szimbólumokat rejthet a Sixtus-ápolna mennyezet freskója.
Elmondása szerint maga a freskó az egyházzal szembemenő üzenetet hordoz, és valójában teljesen más, mint aminek látszik.
De mi is ez az egész pontosan? Ehhez legalább alapszinten ismernünk kell magát a mennyezeti freskót.
A Sixtus-kápolna mennyezeti freskója remek „pillanatképe” az Ószövetség szereplőinek és eseményeinek.
Az itáliai reneszánsz korában, 1508 és 1512 között keletkezett mű számtalan elemből áll. Kilenc központi festményen örökíti meg Mózes első könyvének jeleneteit, köztük a freskó legismertebb részletét, az Ádám teremtését, amelyet számtalanszor feldolgoztak a populáris kultúrában.
Ezenkívül hét ószövetségi próféta, öt szibilla arcképe, bibliai jelenetek, Krisztus őseinek felsorolása, mellékalakok és a maga korában újszerű látszólagos márványdíszítés teszik teljessé a kompozíciót.
Az elmélete szerint Michelangelo nagyon ellene volt a katolikus egyház tanainak, és a freskóba rejtette a különféle üzeneteket, melyek arra utalnak, hogy valójában az egész mű inkább a tudomány felé való egyfajta iránymutatás.
Michelangelo szerinte a tudomány felé hajlott, abban hitt, és a katolikus egyház, a Vatikán törekvéseit mesterkéltnek, erőszakosnak tartotta.
Michelangelo közel 4 éven át dolgozott a freskón, teljesen egymaga, azaz nem volt mellette sem szárnysegéd, sem senki más, így valóban elrejthetett olyan szimbólumokat, melyek újra értelmezése egészen más megvilágításba helyezheti a műalkotást.
Az egyik leghíresebb részletén a freskónak azt láthatjuk, ahogyan Isten elválasztja a nappalt és a sötétséget, vagyis az életet és a halált is egyben. Már ezen a részleten is feltűnik, hogy vannak olyan szekciói a festménynek – Isten nyaka -, ahol olyan, mintha az alkotó egy emberi agy anatómiai képét próbálta volna elrejteni, utalva arra, hogy a tudományban kell keresni a végső igazságot.
A freskó legismertebb részletét, az Ádám teremtését is teljesen más megvilágításba helyezheti az alábbi megfejtés, melyet szintén a szerző ír le saját könyvében.
Kutatásai alapján a jeleneten látható Isten köpenye tökéletesen olyan alakot formál, mint egy emberi agy. Olyannyira, hogyha képzeletben felrajzoljuk rá a vérereket, és az agy többi részét, tökéletes lesz az egyezés. Mindez a véletlen műve lenne?
Talán Isten mögött valójában egy tökéletesen pontos anatómiai tudás van elrejtve?
Ha Silvio állításai helyesek, akkor Michelangelo sokkal több kódot is elrejthetett még más munkáiban is. És valójában csak most állunk igazán közel ahhoz, hogy megértsük műveit, és az azok mögött álló valódi üzenetet.
OSZD MEG másokkal is!